دسته‌بندی نشده, مقالات پایه

نکاتی درباره ظروف جدید تفلون

چند سالی هست که شرکت ماهان تفلون برای ساخت ظروف آشپزخانه از پوشش های به روز مثل گرانیت، چدن- گرانیت، سرامیک و فورج استفاده می‌کند. در حقیقت، این پوششها همان تفلون با مقاومت و ماندگاری بالاست که ویژگیِ نچسب بودن ظروف را افزایش می دهند. ترکیب این پوشش‌های پیشرفته، به‌دلیل کاهش استفاده از روغن در پخت غذا و نچسب بودن، نسبت به دیگر ظروف‌ آشپزخانه به کار می رود و دارای محبوبیت ‌بیش‌تری هستند. در سلسله نوشته های دنباله دار به مقایسه این روش ها و پوشش ها خواهیم پرداخت تا مصرف کنندگانِ *محصولاتِ ماهان تفلون* * با فراغ بال و بودجه اقتصادی خود، بتوانند از این تنوعِ روش ها استفاده کنند. منتظر نوشته های ما که در جهتِ بالا بردنِ سلامت غذایی مصرف کنندگان است، باشید.

باید و نبایدِ پوشش گرانیت یا سرامیک

برخی تصور می‌­کنند که پوشش گرانیت یا سرامیک ، برای سلامت انسان خطر دارد. بنابراین، ما قصد داریم خطرات ظروف گرانیتی را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را با انواع دیگر ظرف‌های آشپزخانه مقایسه کنیم.آیا ظروف گرانیتی همان ظروف تفلون هستند؟ در گذشته های نه چندان دور، مادربزرگ ها و مادران ما، برای پخت غذا از ظروف مسی یا فلزی استفاده می‌کردند که ، روی رنگ و طعم غذا تاثیر داشت. اما در حال حاضر، ظروف سرامیکی و گرانیتی بخش عمده‌ای از فضای فروشگاه های لوازم خانگی را ، درگیر کرده‌اند. با توجه به این موضوع ،برخی مصرف کنندگان تصور می کنند، ظروف گرانیتی یا سرامیکی، برای انسان مضر بوده و حتی سرطان‌زا است. در نوشته های بعدی، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا ظروف گرانیتی یا سرامیکی، بهداشتی یا سالم اند؟

سوالی که ، برای برخی از مصرف کنندگان و خریداران، این محصولات پیش آمده این است که ظروف گرانیتی ، سرامیکی یا همان ظروف تفلون، آیا بهداشتی یا سالم هستند؟ همان‌طور که در بخش‌های قبلی، اشاره شد، این ظروف ، ترکیبی از گرانیت، سرامیک و تفلون است، که ماندگاری و استحکامِ زیادتری نسبت به تفلون معمولی و قدیمی دارد.علتِ اصلیِ نگرانیِ مردم، با شنیدنِ اسمِ گرانیت یا سرامیک و تشابه اسمیِ ان با سنگ گرانیت است، اما این، کاملا نادرست است و فقط تشابه اسمی است. به مواد ظروف تفلون ، به هیچ‌ عنوان سنگ گرانیت یا سرامیک افزوده نمی شود و این مواد برای سلامتی افراد، سمی یا خطر ناک نیستند. در مقایسه با سایر محصولات مصرفیِ مشابه ، قیمت این ظروف ، مانند قابلمه گرانیتی، تابه گرانیتی و… بیش‌تر بوده و دوام بالاتری دارند.

عمر مفیدِ مصرفِ این ظروف، ۵ سال است، اگر از آن‌ها درست، استفاده شود، سالیان درازی، مهمانِ آشپزخانه های ما خواهند بود.. الان که با این محصولات تا حدی آشنا شدیم، دانستنِ فرایندِ تولید این محصولات، خالی از لطف نخواهد بود. یکی از مهم‌ترین مسئله ای که باعثِ نگرانی خریداران این محصولات می شود، صحبت‌های غیر کارشناسی در استفاده از پوشش گرانیتی، برای دوام بیشترِ ظروف تفلون است و اینکه ممکن است، برای انسان خطرناک باشد، اما همه می دانیم که پایه این ظروف از آلومینیوم است و همین امر باعث می شود که مصرف کنندگان، در زمان آشپزی و استفاده از این ظروف ، نگران باشند که مواد سمی وارد غذای آن‌ها شود. بیشتر جمعیتِ دنیا هر روز بیش‌تر از دیروز به سبکِ زندگی سالم تر علاقه مند شده و ترجیحِ اولِ آن‌ها ، استفاده از ظروف نچسب و با دوام بیش‌تر است که هم از لحاظِ اقتصادی به صرفه است و هم نسبت به سایر محصولات، کمتر به محیط زیست ، آسیب می زند.

همه می دانیم که در گذشته های نه چندان دور، استفاده از قابلمه‌های مسی یا فلزی بسیار پر طرفدار بودند ، زیرا بیشتر مردم باور داشتند که این ظروف، می تواند هم دوستدار سلامتی خودشان و هم ، بی ضرر برای محیط زیست باشد. این درحالی است که ظروف مسی، فلزی، استیل و… نیز علاوه‌بر این‌که زمانِ آشپزی را بسیار طولانی می‌کنند ، ممکن است، ترکیب شیمیایی آنها با مواد‌غذایی ، روی عطر، طعم و رنگ غذا نیز تاثیراتِ نامطلوبی را به‌جا بگذارد. به همین خاطراست که جهت ساخت ظروف گرانیتی از روکش‌های شیشه‌ای و هسته ی آلومینیومی استفاده می‌شود. زیرا روکش گرانیتی یا سرامیکی ، بدون مواد شیمیایی بوده و نسبت به مواد‌غذایی مختلف هیچ واکنشی نداشته یا کمتر واکنش دارند. و همین ویژگی ، دلیلِ برتریِ استفاده روز افزون از این ظروف برای تهیه غذا شده و در مواردی مثل عطر، طعم و رنگ غذا تاثیر نداشته و ارزش غذایی آن‌ها را حفظ می کند.

عمر مفید ظروف گرانیتی

ظروف گرانیتی، چدن-سرامیکی یا فورج، از سنگ گرانیت ساخته نمی شوند و تلفیقی از سرامیک و تفلون هستند که این مواد، سبب بالا رفتنِ مقاومت  محصولات و عدم چسبندگی آنها می شود. به خاطرِ همین تکنولوژی،  عمر مفید و متوسطِ ظرف‌های گرانیتی، نزدیک  ۵ سال است. البته این مدت‌زمان ، به نحوه استفاده بستگی داشته و ممکن است کم‌تر یا ‌بیش‌تر نیز باشد. با دانستن و رعایتِ چند نکته ساده و کاربردی،می توان، سالیان زیادی برای پخت‌وپز از ظروف گرانیتی ، استفاده‌ کرد.

نکات طلایی استفاده از ظروف گرانیتی و ….

  1. استفاده از ابزار چوبی برای آشپزی و تهیه یک غذای با کیفیت، مانند کفگیر یا قاشق چوبی.
  2. استفاده از موادِ نرم و لطیف جهت شست‌وشوی ظروف گرانیتی مانند اسفنج یا اسکاچ های مناسب.
  3. عدم استفاده از ظروف تفلون برای مدت‌ زمان طولانی در حرارت بالا.
  4. شستنِ ظروف با آب گرم و چرب کردن آن در اولین استفاده و پخت و پز.

مزایا  و معایب ظروف گرانیتی

هر محصولِ تولیدی، مزایا و معایبِ خاصِ خودش را دارد، ما حتما باید بدانیم که انتخاب مان بهترین گزینه باشد تا کفه مزایایِ  سالم تر ، سنگین تر از معایب ناسالم آن باشد. 

مزایای ظروف گرانیتی

⏺ نچسب بودن و ماندگاری بالای پوشش های محصولات

ظروف گرانیتی از تفلون و سرامیک ساخته می‌شوند. این دو ماده نیز دارای خاصیت ضدچسبندگی بوده و موادغذایی، به آن‌ها نمی‌چسبند. ظرف گرانیتی دارای بالاترین سطح نچسبی درمیان دیگر ظروف پخت‌وپز هستند. 

⏺ مقاومت و ماندگاری بالا در برابر حرارت . گفتیم که، برای ساخت ظروف گرانیتی و محصولات مشابه،  از سرامیک استفاده شده که دارای مقاومت بسیارمناسبی ، در مقابل حرارت است.

⏺ غیرسمی بودن و دوستدار سلامت انسان و محیط زیست

تولید کنندگان ، با توجه به مدارک و مستنداتِ قابل اعتمادی که از وزرات بهداشت و استاندارد دارند، شاهدی بر استفاده از، تفلون سمی برای ساخت این ظروف که ، سبب مسموم شدن مواد غذایی و انسان می‌شوند ، در دست ندارند.

معایب ظرو‌ف گرانیتی

از قدیم و ندیم گفته اند، هرگلی خاری هم دارد که تحمل بایدش، ظروف گرانیتی نیز ، از این خارها به دور نیست اما کفه سنگین، به نفعِ مزایای آن است تا معایب، که  عبارتند از:

  • به‌ دلیلِ نازک بودن لایه ، این ظروف، نمی توانند برای مدت زمان طولانی گرما را در خود ، حفظ کنند.
  •  در زمان  آشپزی و پخت‌وپز با این ظروف ، حتما لازم است، از وسایلی مانند کفگیر یا قاشق چوبی استفاده شود.
  •  ظاهر ساده و بی زرق و برقِ این ظروف برای خریداران  جذابیتِ چندانی در مقایسه با سایرِ ظروف ندارد.

مقایسه خانوادگیِ ظروف گرانیتی با یکدیگر 

مقایسه با ظروف تفلون معمولی و قدیمی

  • اولین تفاوت ظروف گرانیتی با ظروف تفلون ، در شست‌وشوی آنهاست،شست و شوی ظروف تفلون بسیار ساده و راحت بوده و موادغذایی خیلی سریع از سطوح آن پاک می‌شود، اما کم بودنِ مقاومت و ماندگاری بالای آن، ممکن است روی مواد‌غذایی تاثیر داشته‌‌باشد. در عوض،  ظروف گرانیتی در مقابل عوامل مختلفی مانند خراشیدگی، ضربه و… از استحکام و دوامِ بیش‌تری نسبت به ظروف تفلون برخوردار هستند.
  • تفاوت دیگر ظروف سرامیکی با گرانیتی : تولید کننندگان ظروف سرامیکی، بر این باورند، که این محصولات از نظر نچسب بودن با ظروف گرانیتی، در یک سطح بوده  و بی‌خطرتر هستند. اما تحقیقات انجام شده، اعلام کرده، که در تولید لوازم آشپزخانه سرامیکی به‌دلیل استفاده از لعاب و کوره که در تولید آنها استفاده می‌شود، احتمال آلودگی به سرب وجود دارد. اما در ساخت ظروف گرانیتی  چنین موردی وجود ندارد یا بسیار اندک است. و تفاوت دیگر اینکه ، محصولات سرامیکی خیلی سریع‌تر از محصولات گرانیتی خاصیت نچسب بودن خودرا از دست می‌دهند
  • مقایسه ظروف گرانیتی و چدنی

در گذشته های کمی دور، کاربردِ ظروف چدنی بسیار رایج و چشمگیر بود. اما پخت و پز در  این ظروف دردسرها و سختی های زیادی به‌همراه داشت. علاوه بر اینکه، این محصولات ظاهر زیبا و جذابی ندارند، در مدت‌زمان کوتاهی نیز دچار زنگ‌زدگی  یا خش می‌شوند. همچنین عدمِ خاصیت چسبندگی آنها نیز،  باعث می شود، شست­شوی آنها سخت شده و زمان بر باشد. اما ظروف گرانیتی به آسانی و با حرکت ساده و چرخشِ یک اسفنج یا اسکاچ مخصوص پاک و تمیز می شود.

  • تفاوت ظروف گرانیتی  و استیل

ناگفته نماند که ظروف استیل برای پخت و پزِ یک غذای خوشمزه، گزینه بسیار مناسبی است اما شست‌و‌شوی آن‌ کمی سخت  و وقت گیر است به ویژه اگر غذای شما بچسبد و ته بگیرد. همچنین در این ظروف، حرارت به‌صورت یکسان درتمام قسمت‌ها پخش نمی‌شود. درحالی که هیچ‌یک از این موارد در ظروف گرانیتی، وجود ندارد‌.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم، تا در‌مورد ظروف گرانیتی، مزایا و معایب آن‌ها مطالبی آموزش داده  و خود نیز بیاموزیم، درحقیقت، ظروف گرانیتی در مقایسه با سایر محصولات،  برای سلامت انسان کم خطر بوده  و به دلایل کیفیت بالا ، مقرون به صرفه بودن و کمک به زندگی سالمِ مصرف کنندگان، جذاب ترین و پر فروش ترین محصول تلقی می شوند.

2 دیدگاه در “نکاتی درباره ظروف جدید تفلون

  1. لیلی. ی گفت:

    مقاله تون عالی و آموزنده بود و هم محصولات به روز و قشنگی دارین. موفق باشید.

    1. leyli.m گفت:

      سپاس از شما دوست نازنین(لیلی.ی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *